Osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce nie jest proste. Duża konkurencja i algorytmy Google, które rządzą się swoimi prawami, sprawiają często, że pozycjonowania to prawdziwe pole bitwy. A jeśli dodatkowo nie do końca ogarniamy, o co w tym wszystkim chodzi. To niestety, skazujemy się na odległe pozycje w wyszukiwarkach, do których nikt nie dotrze.
Jeśli nie wiemy jak dobierać słowa kluczowe, skąd czerpać inspiracje w tym zakresie ani jak tworzyć wartościowy content. To nie mamy szans w walce o wysokie pozycje w wyszukiwarkach i zwiększenie ruchu na swojej witrynie. Jest to fundament działań optymalizacyjnych. Jak robić to skutecznie? I czy da się zrobić dobre SEO za darmo i w dodatku samemu? Wrzucam wam kilka informacji na ten temat poniżej :).
Podstawy optymalizacji stron pod wyszukiwarki
Widoczność w wyszukiwarce przekłada się na duże zasięgi, które pozwalają nam docierać do szerokiego grona użytkowników. Kiedy nas nie widać na pierwszych miejscach wyszukiwania, to często tak, jakby nas nie było wcale. Nie bez przyczyny firmy bardzo dużo inwestują w SEO ;). Chcą być widoczne. Z roku na rok, utrzymanie się w popularnych TOP10, jest trudniejsze, wymaga sporych nakładów pieniędzy, umiejętności i doświadczenia.
Rozwój branży SEO już od dawna jest bardzo, ale to bardzo dynamiczny. Obecnie optymalizacja pod wyszukiwarki to zagadnienie wielowymiarowe, a narzędzia, jakie wspierają prace specjalistów od SEO, to rozbudowane „multitoole”, które pozwalają na szerokie spektrum działań – w tym analizy, wdrożenia i monitoring efektów.
Te najlepsze, specjalistyczne narzędzia, takie jak Semstorm, Senuto, Ahrefs, Majestic, Sitebulb czy inne są najczęściej niestety płatne. Ale bez obaw, są też darmowe sposoby, które mogą nam pomóc w samodzielnej optymalizacji strony pod wyszukiwarki. I przy odrobinie wysiłku i wprawy, mogą być naprawdę skuteczne. Wystarczy co nieco pojęcia o optymalizacji i wykorzystanie dobrych, choć darmowych narzędzi SEO. Jak się za to zabrać? Na co zwracać uwagę?
Nowe i wartościowe treści
Wyszukiwarka Google zdaje się premiować strony, które często publikują nowe i wartościowe tresci. Jeśli nie uzupełniamy systematycznie contentu stron o nowe, wartościowe treści, to nie oczekujmy, że będziemy wysoko w wynikach wyszukiwarki. Nowe treści pozwolą nam również na zwiększanie swojej widoczności na nowe słowa kluczowe. Co ważne, treści te muszą być nie tylko napisane zgodnie z zasadami SEO i pod wybrane słowa kluczowe, ale także merytoryczne i atrakcyjne dla użytkownika.
Skąd jednak brać pomysły na tematy artykułów i wpisów? I jak dobierać słowa kluczowe niezbędne do tego, aby nasza strona została odnaleziona przez użytkownika? O tym niżej.
Skąd brać frazy kluczowe?
Bez określenia słów kluczowych, po których chcemy być zlokalizowani w sieci, nie mamy szans na skuteczne zwiększenie widoczności naszej strony w wyszukiwarce. To frazy kluczowe stanowią podstawę działań SEO. Pamiętajmy, że frazy te muszą być zgodne z profilem działania witryny. Powinny być także konkurencyjne w stosunku do fraz kluczowych zawartych na innych stronach o podobnym profilu. Zacznijmy jednak od tego, jak znaleźć odpowiednie frazy kluczowe za darmo?
1. Sprawdź podpowiedzi Google
Czasami najprostsze rozwiązania, są najlepsze. W tym przypadku jest podobnie. Wyszukiwarka Google, oprócz standardowej funkcji wyszukiwania, może nam w łatwy sposób pomóc w znalezieniu najpopularniejszych i najbardziej trafnych dla naszej branży fraz kluczowych. Jest to darmowa baza słów kluczowych, z której warto korzystać. Przy wyszukiwaniu fraz kluczowych, warto również zerknąć na znajdujące się u dołu strony wyszukiwania podobne. Stamtąd też możemy czerpać inspirację dla nowych wpisów.
Jak znaleźć propozycje fraz kluczowych w Google? W tym celu wystarczy wpisać w oknie wyszukiwarki frazę, która odpowiada profilowi optymalizowanej strony internetowej, czyli związana jest np. z oferowaną usługą, czy konkretnym produktem. Po naciśnięciu spacji wyszukiwarka podpowie nam atrakcyjne słowa kluczowe, które będą rozszerzeniem wpisanej frazy. Ich źródłem są najpopularniejsze zapytania użytkowników. Dlatego istnieje duża szansa, że treści opartych na nich wpisów czy artykułów, będą cieszyć się dużym zainteresowaniem.
2. A co podpowiada YouTube?
Metodę z wyszukiwarki Google można wykorzystać również na YouTube. Procedura jest taka sama. Wpisujemy frazę w pasek wyszukiwania i otrzymujemy bazę najbardziej popularnych zapytań, czyli tematów, na które warto tworzyć nowe treści.
Co ważne, YouTube możemy wykorzystać do zwiększenia naszej widoczności również poprzez tworzenie treści filmowych, związanych z profilem działania naszej strony. Serwis może stać się w ten sposób kolejnym kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami. Publikując treści na YouTube, możemy automatycznie zyskać też dodatkowy ruch na stronie i zasięgi. Wszystko poprzez boksy z propozycjami filmowym, które są wyświetlane bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google.
3. Darmowe narzędzia SEO
3.1. NeilPatel.com
Kiedy pozycjonujemy tak naprawdę tylko na własny użytek, z reguły nie chcemy inwestować w płatne narzędzia SEO, które do najtańszych nie należą. I na szczęście wcale nie musimy tego robić. Istnieją bowiem darmowe narzędzia SEO, które umożliwiają przeprowadzenie profesjonalnej analizy fraz kluczowych.
Jednym godnych uwagi narzędzi, jest NeilPatel.com. W darmowej wersji sprawdzimy popularność fraz kluczowych (liczbę zapytań), ich konkurencyjność, liczbę wejść na strony z danymi frazami itd. A wszystko to w postaci konkretnych danych. Poza tym znajdziemy tam takie przydatne funkcje jak:
- propozycje najpopularniejszych zagadnień związanych z podaną frazą (Content Ideas)
- propozycję fraz kluczowych (Keywords Ideas)
- analizę ruchu (Top Pages, Overview, Keywords)
- analizę SEO strony (Site Audit, Backlinks)
Jest to naprawdę dobre narzędzie, które przy umiejętnym stosowaniu, skutecznie zwiększy nasze szanse na uzyskanie lepszych wyników w wyszukiwarce.
3.2. AnswerThePublic – sprawdź, o co pytają użytkownicy
Kolejnym świetnym narzędziem do generowania chwytliwej tematyki dla artykułów, jest AnswerThePublic.com. Nawet w darmowej wersji jest ono bardzo przydatne, ponieważ pozwala tworzyć artykuły odpowiadające na konkretne pytania użytkowników. Wystarczy podać frazę kluczową, a po chwili otrzymamy najczęstsze i najbardziej popularne zapytania do frazy. Otrzymamy je w formie wykresu kołowego lub raportu w postaci przejrzystej tabelki.
Kiedy zasięgnąć opinii specjalisty SEO?
Samodzielne wypozycjonowanie witryny może być szczególnie trudne w przypadku branż, w których panuje duża konkurencja. Tam niestety walka o pierwsze pozycje w wyszukiwarce jest naprawdę ostra. Co ważne, w takiej sytuacji wyzwaniem często jest również utrzymanie wywalczonej pozycji. Takiej strony raczej nie damy rady wypozycjonować samodzielnie, jeśli nie mamy doświadczenia w tym zakresie.
Kolejną przesłanką do kontaktu ze specjalistą SEO jest brak zwiększenia widoczności i ruchu na stronie, pomimo podjęcia działań optymalizacyjnych. W takiej sytuacji zawsze warto zwrócić się z prośbą o przeprowadzenie profesjonalnego audytu strony, który pokaże jej słabe i mocne punkty.