Jednym z najbardziej istotnych działań optymalizacyjnych, wpływających na widoczność witryny w wyszukiwarce, jest linkowanie wewnętrzne. Nadal zdarzają się jednak strony, na których wewnętrzny link building traktowany jest po macoszemu. To olbrzymi błąd, który trzeba jak najszybciej naprawić.
Poprawne, a tym samym skuteczne linkowanie wewnętrzne, wymaga jednak przestrzegania kilku ważnych zasad. Warto najpierw wyjaśnić od podstaw, o co w tym wszystkim chodzi.
Czym jest linkowanie wewnętrzne?
Tak, jak sama nazwa wskazuje, linkowanie wewnętrzne (z ang.internal linking), to budowanie struktury linków w obrębie jednego serwisu. Wygląda to tak, że za pomocą odnośników umieszczonych na jednej stronie, można przejść na inną stronę lub podstronę tej samej witryny.
Metoda ta pod względem optymalizacji przynosi pozytywne i wielowymiarowe efekty. Co najważniejsze, nie generuje dodatkowych kosztów (jeśli robimy to sami). Wystarczy po prostu tworzyć linki na danej stronie, które przekierują użytkownika (a tym samym roboty Google), na inną stronę naszej witryny. Takich linków może być kilka czy kilkanaście.
Co nam dają linki w obrębie witryny?
Sprawa jest prosta, wewnętrzne linkowanie stron ma bardzo duże znaczenie w kwestii jej indeksacji przez roboty Google, a dodatkowo wzmacniają „ważność” stron z dużą ilością linków wewnętrznych – tym samym wpływając pozytywnie na ich widoczność w wyszukiwarce. Tego typu odnośniki ułatwiają dodatkowo użytkownikom poruszanie się po tych częściach witryny, które mogą być dla niego najbardziej atrakcyjne. Odnośniki wewnętrzne można więc podpiąć do czynności zwiększających pozytywne wrażenia użytkowników (UX).
Prawdziwą wartością linków wewnętrznych jest jednak ich olbrzymie wsparcie w indeksowaniu strony przez Google. Wartościowa struktura linków wewnętrznych pozwala na pozycjonowanie serwisu z uwzględnieniem większego zakresu i lepszej „mocy” słów kluczowych. I co ważne, wspiera indeksację podstron, które bez wewnętrznych linków, byłyby dla robotów Google trudno dostępne (problem ten dotyczy zwłaszcza dużych serwisów). Oprócz tego linkowanie wewnętrzne pozwala na:
- zmniejszenie współczynnika odrzuceń
- zwalczenie kanibalizacji w witrynie
- zwiększenie czasu przebywania na stronie
Teraz przejdziemy do podstaw prawidłowego budowania linków wewnętrznych.
Jak prawidłowo wykonać linki wewnętrzne
Ważnym elementem budowania linków wewnętrznych, jest poprawna struktura stron i podstron całej witryny. Warto zatem zadbać o to, aby serwis był podzielony na jasne i czytelne kategorie i podkategorie, które sprawią, że poruszanie się po nim będzie płynne i intuicyjne.
Pomocny jest tutaj podział architektury strony na tzw. silosy, czyli kilka głównych kategorii tematycznych serwisu, które na podobieństwo drzewa, rozgałęziają się na pozostałe. Wtedy łatwo jest nam stworzyć wartościowe, bo tematycznie powiązane ze sobą linki, które funkcjonują w obrębie głównego silosa. Nie jest wskazane linkowanie pomiędzy różnymi silosami, ponieważ może być ono odebrane przez roboty Google jako sztuczne, bo niezgodne pod kątem treści.
Oprócz tego musimy zadbać o to, aby na linkowanych stronach znalazł się wartościowy content, który jest prawidłowo zoptymalizowany pod wyszukiwarki, czyli zawiera treści merytoryczne, które dodatkowo są zoptymalizowane pod SEO.
Oprócz tego należy przestrzegać kilku ważnych zasad. Oto one:
- dobrze jest linkować starsze treści do nowych, trzeba jednak sprawdzić, czy starsze artykuły są aktualne,
- podlinkowana strona musi być zgodna tematycznie ze źródłem odnośnika,
- unikaj zbyt dużej liczby odnośników na jednej stronie i staraj się linkować „naturalnie”,
- linkuj na anchory typu „czytaj dalej” czy „sprawdź” należy stosować w ostateczności, lepiej linkować na konkretną frazę kluczową,
- wybierając frazę lepiej unikać generyków, typu: auto, dom, góra, kot itd., można stosować słowa kluczowe z długim ogonem (frazy long tail), frazy regionalne czy standardowe lub konkretne nazwy produktów itp.,
- linkuj także na frazy kluczowe w odmianie, liczbach mnogich, synonimach itp.
- w przypadku podlinkowania tego samego adresu URL na jednej podstronie, Google uwzględni tylko pierwszy napotkany. Stąd nie ma potrzeby linkowania wielokrotnie tej samej podstrony z np. jednego wpisu (no chyba, że dla UX),
- stosuj przyjazne adresy URL,
- w przypadku zmiany struktur adresów URL, dobrze jest zaktualizować całą strukturę linków wewnętrznych w serwisie.
Co ważne, tworząc linki wewnętrzne, warto kierować się zarówno ich użytecznością dla zwiększania widoczności witryny w wynikach organicznych wyszukiwarki, jak i przydatnością dla użytkownika.
Rodzaje linków wewnętrznych, które warto wdrażać!
Do najbardziej powszechnych rodzajów linkowania wewnętrznego należą odnośniki zawarte w menu strony. Warto zwrócić tutaj uwagę na to, czy Google poprawnie renderuje tego typu elementy. Warto pamiętać też o najprostszych formach linkowania, które można łatwo i szybko wdrożyć:
- Linki wewnętrzne w treści artykułów, wpisów, opisów produktów czy kategorii – odnośniki w postaci anchorów lub adresu URL.
- Powiązane wpisy – specjalna sekcja z proponowanymi treściami o podobnej tematyce.
- Menu okruszkowe (Breadcrumbs) – nawigacja prowadząca hierarchiczną ścieżką, od głównego menu do oglądanej strony.
- Następny i poprzedni wpis – odnośnik przenoszący do kolejnego lub poprzedniego wpisu z danej kategorii czy podstrony.
Linki dynamiczne – co to takiego?
Przy linkowaniu wewnętrznym warto wspomnieć o linkach dynamicznych. Nawet popularne systemy zarządzania treścią (CMS), takie jak chociażby WordPress, umożliwiają skorzystanie z funkcji linków dynamicznych wewnątrz witryny. Tego typu odnośniki są generowane automatycznie, według wcześniej zdefiniowanych funkcji. Najprostszym modułem linków dynamicznych jest np. widget „Losowe wpisy”. Zastosowanie takiego „widgetu” może usprawnić proces indeksacji podstron z małą ilością linków wewnętrznych.
Podsumowanie dotyczące linków wewnętrznych jest krótkie, ale treściwe. Jest to coś, co po prostu trzeba zrobić, tylko ważne, aby zrobić to dobrze. Dzięki odpowiedniemu linkowaniu wewnętrznemu nasza witryna nie tylko będzie bardziej „użyteczna” dla użytkowników, ale przede wszystkim będzie lepiej widoczna w Google.