Linki pozycjonujące

Jak prawidłowo pozyskiwać linki do swojej domeny

Jak prawidłowo pozyskiwać linki do swojej domeny

Linkowanie jest jednym z najważniejszych elementów strategii pozycjonowania stron. Trudno osiągnąć organiczne, wysokie pozycje w Google, bez skutecznego link buildingu. Na przestrzeni lat zaszły jednak olbrzymie zmiany w sposobie pozyskiwaniu linków i rodzaju ich źródła. Reguły gry zmienił algorytm Pingwin, który miał za zadanie ukrócić sztuczne podnoszenie rankingów stron.  W wyniku tego posunięcia, spamowanie setkami, a nawet tysiącami mało wartościowych odnośników zewnętrznych, ze stron o wątpliwej wartości, zastąpiła przemyślana koncepcja link buildingu, oparta na pozyskiwaniu mniejszej liczby naturalnych linków, pochodzących z silnych i wartościowych serwisów. Jak teraz wygląda pozyskiwanie linków przyjaznych witrynie?

Znaczenie linków dla witryny

Wyjaśnijmy sobie najpierw znaczenie link buildingu. Linki, czyli inaczej odsyłacze, które stanowią istotną część optymalizacji strony pod wyszukiwarki, mają za zadanie umożliwić użytkownikowi (i robotom Google) wygodne przejście z jednej strony do drugiej. W pierwotnym zastosowaniu mają one znaczenie jak najbardziej użyteczne, pozwalają bowiem na intuicyjne poruszanie się po zasobach Internetu, zgodnie z interesującą użytkownika tematyką. W rzeczywistości stały się one potężnym narzędziem SEO i marketingu internetowego, które buduje wysokie pozycje strony w wyszukiwarkach i promuje serwis wśród potencjalnie zainteresowanych daną tematyką użytkowników. Linki zewnętrzne są dla wyszukiwarki oznaką popularności strony, a tym samym jej wartościowości dla userów. Dlatego Google umieszcza takie witryny na wyższych pozycjach.

Jakie linki stosuje się w pozycjonowaniu?

Odnośniki, które mają znaczenie dla pozycjonowania strony, dzieli się na linki wewnętrzne (linkowanie w obrębie serwisu) i linki zewnętrzne (pozyskiwanie linków od innych witryn). Oba rodzaje odnośników odgrywają swoją ważną rolę w optymalizacji witryn. Trudniejszy w realizacji jest oczywiście link building zewnętrzny, ponieważ wymaga on przemyślanej strategi i dywersyfikacji, a to wymaga doświadczenia i umiejętności oraz najczęściej dodatkowych nakładów finansowych. Linki stosowane w pozycjonowaniu można podzielić na dwa główne typy:

  • linki tekstowe – odnośnik w postaci tekstu np. z „komercyjnym” słowem w treści.
  • linki graficzne – odnośniki w postaci obrazka lub przycisku.

Anchor teksty linków tekstowych dzielimy z kolei na:

  • dokładnie dopasowane (exact match) – konkretne słowa kluczowe
  • częściowo dopasowane (partial match) – synonimy, frazy w odmianie
  • dopasowane do wyrażenia (pharse match) – będące czymś pośrednim pomiędzy dwoma pierwszymi typami anchorów (np. frazy long tail)
  • anchory brandowe – czyli linki na nazwę marki
  • anchory naturalne – czyli linki na adresy URL
  • anchory neutralne – linki na frazy typu „zobacz więcej”, „tutaj” itp.

Oprócz tego linki dzielimy ze względu na ich moc przekazywaną dla SEO, gdzie wyróżniamy

  • linki z rel=”dofollow” – przekazują pełną moc SEO
  • linki z rel=”nofollow” – nie przekazują oficjalnie mocy, ale w niektórych przypadkach mogą być uwzględniane przez Google
  • linki z rel=”ugc” (user generated content) – linki generowane przez społeczność serwisu, których moc SEO może być w niektórych przypadkach nieuwzględniana
  • linki z rel=”sponsored” – linki „zakupione”, których moc SEO może być w niektórych przypadkach nieuwzględniana

Niezależnie od tego, jaki typ i rodzaj linków stosujemy, musimy zadbać o ich naturalny profil. Należy więc różnicować typy linków i ich anchor teksty oraz miejsca pozyskiwania. Najskuteczniejsze dla pozycjonowania będą oczywiście linki z dokładnym dopasowaniem, jednak ich nadmierna ilość może doprowadzić do kar i filtrów ze strony Google. W całym profilu zaleca się tutaj około 20% udział tego typu linków.

Co to znaczy naturalny profil linków?

Profil linków zewnętrznych witryny można podzielić na naturalny i nienaturalny. Naturalny profil linku to taki, który pochodzi ze strony o wartościowych treściach i wysokim PageRank, a jego postać nie wzbudza podejrzeń. Nie przejawia on sygnałów masowego i sztucznego pozyskiwania linków. Nienaturalny profil linków to taki, w którym linki generowane są z niskiej jakości stron, w dużych ilościach lub tylko i wyłącznie na tzw. „money keywords”. Przejawiają one sygnały ich masowego i sztucznego pozyskiwania w celu podniesienia pozycji serwisu.

Jak tworzyć naturalny profil linków

Naturalne profile linku powinny być pozyskiwane z wartościowych stron, które są powiązane tematycznie z podlinkowaną witryną. Wartościowe strony to takie, które mają wysokie rankingi w wyszukiwarkach (odpowiednią widoczność), posiadają ruch z wyszukiwarki, są odpowiednio podlinkowane, a treści na nich są merytoryczne i stworzone z uwzględnieniem zasad SEO. Przy naturalnych profilach linków znaczenie ma też rodzaj zastosowanych anchorów. Najbezpieczniejsze są oczywiście linki brandowe, naturalne i neutralne. Mniej bezpieczne sąlinki na mieszane czy konkretne słowa kluczowe. Tego typy linki Google może uznać za sztuczne i generowane w celu manipulacji pozycją witryny. Dlatego, jeśli już je stosujemy, róbmy to w przemyślany sposób i z dużą dozą ostrożności. Ogólnie rzecz biorąc podczas link buildingu należy rozsądnie dopasowywać rodzaje linków ich ilości oraz miejsca, w których je umieszczamy. Doskonałym przykładem nieodpowiedniego linkowania jest stosowanie linków na konkretne słowa kluczowe w komentarzach do wpisów, gdzie na pierwszy rzut oka widać, że celem było tutaj pozyskanie linka i zwiększenie widoczności serwisu.

Skąd pozyskiwać linki zewnętrzne?

Bezpieczne i naturalne linki pozyskiwać można z wielu źródeł – jedne są darmowe, a inne płatne. Oto kilka najpopularniejszych:

  • Serwisy tematyczne (artykuły sponsorowane i gościnne)
  • Stronach blogowych (wpisy sponsorowane i gościnne)
  • Katalogach firm i stron (wpisy firm)
  • Forach dyskusyjnych (linki na adresy URL z postów i sygnatur)
  • Serwisach ogłoszeniowych (linki na URLe)
  • Zaplecza SEO
  • Profile (w małych ilościach i wybranych serwisach)

Podczas linkowania zawsze warto starać się pozyskiwać linki z jak najbardziej tematycznych serwisów. Lub przynajmniej z podstron tych serwisów (jak np. tematyczny artykuł), który dotyczy treści związanych z naszym linkiem. Oznacza to, że jeśli linkujemy serwis z branży nieruchomości, to najlepiej aby wszystkie pozyskane linki pochodziły z miejsc, które są z tą branżą powiązane lub przynajmniej o niej piszą.

Na co uważać podczas linkowania?

Podczas linkowania zewnętrznego, oprócz pozyskiwania linków z przyjaznych i wartościowych witryn oraz umiejętnego stosowania poszczególnych typów odnośników warto pamiętać o różnorodności profili linków, dlatego:

  • Trzymajmy się zasady, aby nie linkować zbyt mocno z jednego rodzaju źródła, np. tylko z forów czy katalogów. W tym wypadku Google może z łatwością wyłapać schemat linkowania i ukarać stronę. Linki muszą pochodzić z różnych źródeł.
  • Unikajmy witryn spamerskich, o niskich rankingach i słabych treściach.
  • Ostrożnie podchodźmy także do systemów wymiany linków (SWL), a najlepiej z nich nie korzystajmy.
  • Nie publikujmy nigdzie samych linków, bez jakiejkolwiek treści. Google doskonale radzi sobie ze zrozumieniem treści i kontekstu, goły link wygląda podejrzanie i jego moc może zostać wyzerowana.

Ryzykownym działaniem jest również linkowanie na dokładne frazy kluczowe w bardzo dużych ilościach. Strategie link buildingu powinny opierać się o dywersyfikację w taktyce pozyskiwania nowych odnośników ze względu na ich typ, rodzaj, miejsce pozyskania itd. Czasami lepiej pozyskać jest mniej odnośników, ale z różnych stron. Pamiętajmy, że pozyskane linki, w niektórych sytuacjach mogą doprowadzić do problemów naszej witryny. Dbajmy zatem o naturalny profil linku i pozyskujmy odnośniki tylko i wyłącznie z zaufanych stron.

author-avatar

O Łukasz Suchy

Magister inżynier informatyki ze specjalizacją inżynieria produkcji oprogramowania. Pasjonat SEO i SEM. Specjalizuje się w przeprowadzaniu audytów i kompleksowej weryfikacji serwisów internetowych pod kątem SEO. Przygotowuje również strategie działań oraz propozycje zmian i optymalizacji stron WWW, których celem jest zwiększenie efektywności i widoczności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *